lørdag 9. april 2016

Lage faktabok i Book Creator

Da er det min tur til å lære å skrive blogg. Jeg tar studiet #smartlæring MOOC via NTNU og denne ukas arbeidskrav var å opprette blogg, og deretter skrive et blogginnlegg. 

Først litt om meg selv. Jeg jobber som kontaktlærer for 2. og 3. klasse og er inne i mitt 2 år som ferdig utdannet grunnskolelærer 1.-7. Matematikk og IKT er det jeg har mest kompetanse i og det er utrolig spennende å hele tiden høste nye erfaringer fra klasseroms-praksis og ikke minst fra et innholdsrikt kollegiet med ulike fagområder og erfaringer. Skolen er godt rustet på teknologi i forhold til mange andre skoler vil jeg si, og ledelsen på skolen ser også på IKT som et viktig satsningsområde i utviklingen av en god og fremtidsrettet skole. 

De to klassene jeg har er stort sett sammen og i norsktimene fremover har vi et bokprosjekt der elevene skal skrive hver sin faktabok om et selvvalgt emne. Vi er 17 elever der noen har spesielle behov, men alle er med å skriver bok. Vi bruker appen Book Creator på ipadene. Før påske hadde vi påskekrim der skulle elevene trene seg på å bruke appen når de gikk fra åsted til åsted for å dokumentere det de fant ut. Det er et enkelt program med mange muligheter og et veldig fint verktøy å bruke i undervisningen.

Elevene har først valg emne og deretter skrevet tankekart. 


Deretter gikk jeg gjennom steg for steg sammen med elevene når de laget forsiden. De hadde allerede kunnskap om hva som skulle være på forsiden. Tittel, forfatter og bilde var det vi kom frem til at alle skulle ha. De fikk velge farge, størrelse på skrift og bilde. De lærte å endre skriftstørrelse, ta og redigere bilde og også hvordan de kunne sette inn bilder. 


De måtte også skrive en innledning der de presenterte seg og sa litt om hvorfor de hadde valgt emnet. I tillegg måtte de lære seg å ta en selfi og legge den inn. 



Så langt er vi kommet i prosjektet og elevene er enda veldig motiverte og aktive i produksjonen. For å tilrettelegge for den enkelte har jeg ulike krav til mengde  tekst på hver side, der noen skriver bare en faktasetning skriver andre fem. Appen er enkel å bruke for de som er svak finmotorisk, noe som er mer motiverende for de som strever litt med å skrive for hånd. Målet for prosjektet er at alle skal ha laget en egen bok som vi skal skrive ut slik at andre elever kan lese den. De får økt sine digitale ferdigheter, øvd på skriving, lesing og de skal også øve på muntlig fremlegg. Til slutt skal de legge inn lydfil på hver side i boka der de selv leser teksten. Da får de øve på å høre seg selv lese og kan være med å vurdere seg selv og arbeidet de har gjort. 

Da hadde jeg plutselig skrevet et blogginnlegg :-)

Kanskje det blir flere etterhvert........







1 kommentar:

  1. En spennende blogg. Har spesielt sans for det du sier om deling. Tenk på all kompetanse hver og en sitter inne med på ULIKE tema i skolene. Vil jo være en tragedie om vi ikke skulle dele - med tanke på de som faktisk er det viktigste i jobbe - eleven. Skal bli spennende å følge dine skriverier videre 😆

    SvarSlett