tirsdag 12. april 2016

Våren byr på mye læring i uteskolen

Jeg og 3 gode kolleger begynte for noen uker siden på studiet til NTNU, en MOOC som heter Smart læring. Der har vi lært utrolig mye nytt, ikke minst gode tjenester for bruk i planlegging av undervisning. Andre som jobber i skolen er sikkert enig i at å få tid til prosjekt og tverrfaglig arbeid sammen med andre klasser er vanskelig. Kanskje mest p.g.a. at man ikke har planleggingstid samtidig. I studiet vårt har vi lært oss å samskrive via både Evernote og Google disk, og det har virkelig vært produktivt.

Vi hadde så smått begynt å nevne at vi ville ta i bruk skolens drivhus som lenge hadde stått ganske så tomt. Jeg hadde mine ideer og de andre hadde sine. Så plutselig en dag skulle vi opprette et samskrivingsdokument i studiet vårt. En medstudent og god kollega av meg delte en fil om å så frø. Deretter begynte vi 4 å legge inn ideer og tips til hvordan dette kunne gjøres. Det resulterte i at vi alle 4 har klasser som nå jobber på ulike måter med temaet frø. Vi har delt kunnskapen vår med hverandre og kan plukke ut det vi ønsker å bruke. Fire hoder tenker absolutt bedre en ett alene.

Vi i 2. og 3.klasse har sådd frø og snakket litt om hva som er viktig for at et frø skal spire og gro. Her er noen bilder fra ferdigspirte ringblomster og nå er de ferdig priklet av elevene. Så da er det bare å passe på at de får det de trenger av lys, næring, vann og temperatur.


På skolen vår er et av satsingsområdene uteskole, og siden skolen ligger i distriktet er det kort vei til både fjære, skog og fjell. Vi prøver å ha uteskole nesten hver uke i småskolen, og siden det er vår og snøen smelter, pluss at vi nå har hatt litt om drivhus og frø, så passet det godt å ha litt om vannets kretsløp. Vi snakket litt om hvor vannet ble av og deretter så vi en fin animasjon fra NASA om dette. Vi fant ut at vi kunne forske på dette og laget vannets kretsløp i en zip-pose. I grupper skulle elevene skrive hypotese og tegne til. En gruppe hadde bare luft i posen, en hadde vann å hang posen i vinduet og en gruppe hadde det samme men hang posen på veggen inne på klasserommet. Her ser dere noen av dem.



Denne posen var med vann og hang i vinduet. Her fikk vi til å se at det regnet i posen. Neste gang skal vi snakke litt om vann og temperatur, for å lettere kunne snakke om hvordan temperaturen bestemmer vannets form og faser. Da kan de også kunne bruke posen for å se at vannedamp kondenserer når temperaturen blir lav nok. Derfor regner det i posen, vanndampen avkjøles mot plasten som ligger mot det kalde vinduet.
På vegg
 På veggen fikk vi ikke regn, og det har med at temperaturen ble den samme både utenfor og inni posen.

Den ene posen hadde jo bare luft i seg og det ble heller ikke regn der, selv om den hang på vinduet. Så konklusjonen på den var at vi må nok ha vann i for å lage regn.







Til slutt gikk vi ut og fulgte smeltevannet fra snøen for å finne ut hvor det tok veien. Vi fant elven og fulgte den ned til fjorden. Der fant vi årets første løvetann, og når vi kom til fjæra løp elevene rett bort til tang-sonen og begynte å lete etter tanglopper (eller marihøner som vi kaller det).


 Vi lagde bål og spiste maten vår i fjæra den dagen. Vi er virkelig heldig som har naturen så nært og kan bruke den i undervisningen.


Våren er en herlig tid!


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar